BAB 8 : PEMIKIRAN DAN PERLEMBAGAAN
KEDUDUKAN UNDANG-UNDANG ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN MAlAYSIA
oleh Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood
LATAR
BELAKANG SEJARAH
Raja dan rakyat
negera Melaka mula memeluk agama Islam pada awal abad ke-15 Masihi. Bukti-bukti
sejarah seperti penerapan idea-idea Islam dalam kehidupan mereka, agama Islam
yang sangat dikenali rapat di kalangan masyarakat Melayu di Melaka serta orang
bukan Islam yang memeluk agama Islam dianggap masuk Melayu', jelas menunjukkan
bahawa Islam telah bertapak kukuh sejak awal-awal lagi di Tanah Melayu.
Tun Salleh Abas
(sila lihat :Tun Salleh Abas 1986. "Traditional
Elements of the Malaysian Constituiion dlm Mohamed Sufflan, H.P. Lee
&Trindade (ed.) 1978. The
Constitution of Malaysia, Its Development 1957- 1977. Kuala Lumpur: Oxford
University Press) telah menyebut bahawa Islam telah rnenjadi agama orang-orang
Melayu sejak 500 tahun dahulu. Pada awalnya Islam dibawa oleh pedagang-pedagang
Arab ke India dan dan India Islam telah disebarkan ke Tanah Melayu pada abad
ke-15. Sejak dan itu orang-orang Melayu telah diislamkan. Orang-orang Melayu
telah berjuang dalam banyak peperangan menentang kuasa-kuasa penjajah, Portugis
dan Belanda deini melindungi tanah air mereka di samping mempertahankan agama
Islam. Manakala kuasa-kuasa penjajah tersebut selain ingin mengukuhkan
kedudukan perdagangan mereka, cita-cita utama mereka ialah untuk menyebarkan
agama Kristian di kalangan orang-orang Melayu.
Perjanjian Pangkor
dalam tahun 1874 merupakan titik tolak peluasan pengaruh Inggeris di Tanah
Melayu. Perjanjian antara Inggeris dengan peinimpin-peinimpin Melayu
menghendaki peinimpin Melayu menerima seorang penasihat Inggeris di negeri
Perak. Nasihat beliau perlu diininta dan diikuti dalam semua hal pentadbiran
kecua]i perkara-perkara yang menyentuh agama dan adat resam orang-orang Melayu.
Perjanjian yang
serupa juga telah ditandatangani oleh peinimpin-peinimpin Melayu di Selangor,
Negeri Sembilan dan Pahang. Kesannya, pada akhir abad kesembilan belas kesemua
negeri-negeri di Tanah Melayu telah menerima penasihat Inggeris ini.
Perlembagaan
bertulis yang pertama di Tanah Melayu, Perlembagaan Johor tahun 1895, telah
menampakkan ciri-ciri keislaman. Satu peruntukan dalam perlembagaan tersebut
menyebut bahawa pemerintah hendaklah seorang yang berbangsa Melayu,
berketurunan diraja Johor dan beragama Islam. Perkara LVII perlembagaan itu
menyebut bahawa agama Islam hendaklah sentiasa dan sepanjang masa menjadi agama
negeri Johor.
Perlembagaan negeri
Terengganu tahun 1911 juga bercirikan agama Islam. Satu daripada peruntukannya
menghendaki bahawa raja negeri Terengganu seorang beragama Islam, berbangsa
Melayu berketurunan diraja Terengganu. Perlembagaan itu juga menyebut bahawa
Islam agama negeri dan tiada agama lain yang boleh dijadikan agama rasini
negeri Terengganu.
Salah satu sebab
berlaku penentangan terhadap penubuhan Malayan Union 1946 ialah kesan buruk
terhadap kedudukan orang-orang Melayu sebagai penduduk asal terutama sekali
terhadap raja-raja sebagai ketua agama Islam di setiap negeri.
Suruhanjaya Reid
yang ditubuhkan pada tahun 1956 untuk menyediakan satu draf Perlembagaan Malaya
yang merdeka pada awalnya tidak mencadangkan untuk menjadikan Islam sebagai
agama Persekutuan. Salah seorang anggotanya dan Pakistan, Hakim Abdul Hainid
berpendapat bahawa satu peruntukan sebegitu rupa perlu diadakan. Draf terakhir
yang dipersetujui tidak meinihak kepada mana-mana pendapat majoriti ataupun
ininoriti. Tidak juga disebut bahawa negara ini sebuah negara sekular (sila
lihat Ahmad Ibrahim 1987. "Islam and the Constitution . Kertas kerja
persidangan "The Malaysian Constitution After 30 years . Fakuiti
Undang-undang Universiti Malaya). Ini sama seperti apa yang terkandung dalam
Perlembagaan Malaysia hari ini iaitu peruntukan Perkara 3 (I) yang menyebut
bahawa;
Agama Islam ialah
agama bagi Persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan
damai di mana-mana bahagian Persekutuan.
KESAN
PERUNTUKAN PERKARA 3
Menurut Profesor
Ahmad Ibrahim peruntukan ini antara yang penting dalam perlembagaan
Persekutuan. Menurut beliau, telah berlaku banyak salah faham ten tang
tafsirannya. Antara salah faham yang paling nyata ialah pendapat yang
menyatakan bahawa setiap upacara rasini di Persekutuan mesti diselitkan dengan
unsur-unsur amalan agama Islam. Beliau berpendapat bahawa ini tidaklah benar
kerana Perkara 3 memberi kebebasan yang meluas untuk penganut-penganut agama
lain mengamalkan kepercayaan mereka. Lagipun terdapat banyak amalan agama Islam
yang hanya boleh dilakukan oleh orang-orang Islam sahaja seperti sembahyang dan
sebagainya. Dan sini tidak timbul isu bahawa orang-orang bukan Islam rnesti
melakukan amalan orang-orang Islam.
Perkara 3 secara
nyata memberi jaininan kepada orang-orang bukan Islam untuk mengamalkan
kepercayaan mereka secara aman tanpa apa-apa gangguan. Jika perkataan agama'
merangkuini bukan sahaja aspek kepercayaan dan amalan keagamaan tetapi termasuk
juga undang-undang yang terpakai kepada penganut-penganut agama tersebut maka
makna yang sama juga sepatutnya diberi kepada agama Islam'. Islam bukan sahaja
satu kepercayaan keagamaan dan upacara agama, tetapi satu cara hidup yang
merangkuini semua aspek termasuklah undang-undang.
Melihat daripada
perspektif undang-undang perlembagaan dan jika dirujuk secara keseluruhan
kepada Perlembagaan Persekutuan Malaysia maka beberapa kesan boleh dilihat
daripada peruntukan Perkara 3 tersebut. Antaranya:
Perkara 160 memberi
definisi Melayu' sebagai seorang beragama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu
dan menurut adat istiadat Melayu. Menurut Tun Salleh Abas Melayu' dan Islam'
adalah unsur yang bercantum dan tidak boleh dipisahkan untuk tujuan
undang-undang dan Perlembagaan.
Yang di-Pertuan
Agong dilantik daripada kalangan raja-raja di negeri-negeri Melayu dan di dalam
setiap perlembagaan negeri mengkehendaki rajanya seorang berbangsa Melayu
beragama Islam dan dan keturunan diraja.
Di dalam sumpah
memegang jawatan Yang di-Pertuan Agong beliau mengangkat sumpah dengan
didahului oleh lafaz, Wallahi, wabillahi, watallahi' yang merupakan lafaz
sumpah yang dikehendaki dalam agama Islam, (Perkara 37 dan jadual keempat
Perlembagaan Persekutuan).
Yang di-Pertuan
Agong mengikut peruntukan Perkara 3 (3) adalah ketua agama Islam di
negeri-negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak dan juga Wilayah Persekutuan
yang tidak mempunyai raja.
Raja dan Sultan di
negeri-negeri yang beraja ialah ketua agama Islam bagi negeri masing-masing.
Dalam menjalankan tugas sebagai ketua agama Is1am mereka mempunyai budibicara
dan tidak terikat dengan nasihat Majlis Mesyuarat Negeri (EXCO).
Adalah menjadi
tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi hak istimewa orang-orang
Melayu seperti yang termaktub di dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Oleh kerana Melayu' dan Islam' ialah dua entiti yang tidak holeh dipisahkan
maka tugas menjaga hak-hak istimewa orang-orang Melayu juga termasuk menjaga
dan melindungi agama Is1am.
Dengan itu jelas
bahawa institusi Yang di-Pertuan Agong itu sendiri mempunyai peranan yang amat
penting terhadap agama Islam. Baginda ialah,
Kepaia Utama Negara
bagi Persekutuan yang mengambii keutamaan mengatasi segala orang dalam
Persekutuan ...
(Perkara 32 fasal 1
Perlembagaan)
Perkara 4 fasal 1
memperuntukkan, Perlembagaan ini adalah undang-undang utama Persekutuan dan
apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang berlawanan
dengan Perlembagaan ini hendaklah terbatal setakat yang berlawanan itu'.
Walau bagaimanapun
peruntukan ini tidak menjadikan mana-mana undang-undang yang sedia wujud
(sebelum Merdeka) batal walaupun ia bertentangan dengan perlembagaan. Namun
deinikian undang-undang tersebut boleh diubahsuai untuk diselaraskan dengan
peruntukan-peruntukan perlembagaan (Perkara 162 fasal (6)). Apa yang boleh
dipertikaikan ialah sama ada Perlembagaan boleh mengatasi peruntukan-peruntukan
di dalam al-Quran dan Sunnah (Beliau berpendapat Perkara 4 merujuk kepada
undang-undang bertulis sahaja. Tapi tidak memberi kesan kepada undang-undang
Syariah, undang-undang yang tidak bertulis dan yang telah wujud sejak sebelum
Merdeka. Lih. Ahmad Ibrahim 1989. "ThePrinciples of an Islainic
Constitution and the Constitution of Malaysia: A Comparative Analysis . IIU
LawJournal 1:2 him. 1
Perkara 76 menyebut
bahawa Parlimen boleh membuat undang-undang tentang perkara-perkara negeri
(perkara-perkara perundangan dalam bidangkuasa negeri-negeri sahaja). Namun
dalam hal ehwal agama Islam undang-undang hanya boleh dibuat setelah
kerajaan-kerajaan negeri yang terlibat dirujuk.
Perkara 150 membenarkan
Parlimen atau Yang di-Pertuan Agong meluluskan apa juga undang-undang untuk
keperluan ketika darurat setelah ia diisytiharkan. Undang-undang untuk tujuan
ini dibenarkan walaupun ia tidak konsisten dengan mana-mana peruntukan
Perlembagaan. Walaupun begitu terdapat satu perlindungan yang penting dalam
fasal (6A) iaitu kuasa ini tidak boleh diperluas dengan apa-apa perkara
mengenai hukum Syarak atau adat istiadat Melayu.
Sejauh
Manakah Islam sebagai Agama Persekutuan Diamalkan dan Dilindungi
Perkara 11 fasal (1)
memperuntukkan, Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan
agamanya dan tertakluk kepada fasal (4), mengembangkan agamanya .
Perkara 11 fasal (4)
memperuntukkan, "Undang-undang Negeri dan mengenai Wilayah-wilayah
Persekutuan, Kuala Lumpur dan Labuan, undang-undang persekutuan boleh mengawal
atau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama antara
orang-orang yang menganuti agama Islam.
Untuk tujuan ini
beberapa buah negeri telah meluluskan enakmen-enakmen untuk mengawal dan
menyekat penyebaran agama-agama lain di kalangan orang Islam. Inisalnya negeri
Kelantan telah meluluskan enakmen untuk tujuan itu dan berkuatkuasa pada 1
Januari 1987. Kedah, Melaka dan Selangor meluluskan undang-undang yang serupa
dalam tahun 1988. Undang-undang di negeri Selangor antaranya memperuntukkan
bahawa menjadi kesalahan menggalakkan, mempengaruhi atau membangkitkan perasaan
seorang Islam untuk menukar agama; menyebabkan seorang kanak-kanak Islam
dipengaruhi oleh unsur-unsur bukan agama Islam; mendekati seorang Islam untuk
tujuan bersyarah atau menunjukkan beliau apa-apa perkara tentang agama bukan
Islam; menghantar apa-apa juga bahan bertulis tentang agama bukan Islam kepada
seorang Islam; dan mengedarkan apa-apa jua bahan bertulis tentang agama bukan
Islam kepada orang Islam di tempat awam.(sila lihat Non-Islam Religious
(control of Propogation among Muslims) Enactment, 1988, Selangor (No. 1 of
1988) lih. seksyen 4, 5, 6, dan 8.
Perkara 13 fasal (2)
memperuntukkan;
Tiap-tiap agama
adalah berhak menubuhkan dan menyenggara institusi untuk pelajaran kanak-kanak
dalam agama kumpulan itu sendiri, dan tidaklah boleh ada perbezaan semata-mata
undang-undang berkaitan dengan institusi-institusi itu atau dalam pentadbiran
mana-mana undang-undang itu; tetapi adalah sah bagi Persekutuan atau sesuatu
negeni menubuhkan atau menyenggara institusi-institusi Islam atau mengadakan
atau membantu dalam mengadakan ajaran dalam agama Islam dan melakukan apa-apa
perbelanjaan sebagaimana yang diperlukan bagi maksud itu.
Untuk tujuan ini
seksyen-seksyen 36 dan 37 Akta Pendidikan 1961 menghendaki sebarang sekolah
yang menerima bantuan kerajaan menyediakan dan mengajar pelajaran pengajian
Islam dengan syarat jumlah pelajar-pelajar yang layak mempelajarinya tidak
kurang daripada 15 orang.
Undang-undang Islam
pada dasarnya adalah di bawah bidangkuasa Dewan Undangan Negeri. Namun begitu
perkara dalam bidangkuasa mereka sangatlah terhad. Antaranya ialah dalam hal
ehwal keluarga, nikah, cerai, penjagaan anak, harta sepencarian, harta pusaka,
wakaf dan beberapa perkara lain (lihat Senarai II, Jadual kesembilan
Perlembagaan Persekutuan). Bidangkuasa jenayah hanyalah merangkuini
kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh orang-orang yang menganut agama Islam
terhadap rukun-rukun Islam; kecuali tentang perkara-perkara yang termasuk dalam
senarai Persekutuan (di mana Parlimen mempunyai bidangkuasa). Apa yang nyata
ialah bidangkuasa ini hanya ke atas orang-orang Islam dan tidak termasuk semua
aspek perundangan.
Pandangan
Mahkamah terhadap Undang-imdang Islam
Mahkamah di zaman
penjajahan Inggeris menerima hakikat bahawa undang-undang Islam ialah
undang-undang asal di Tanah Melayu. Inisalnya dalam kes Ramah lwn Laton
((1927)6 FMSLR 128. Mahkamah menyebut undang-undang Mohammedan tetapi perkataan
yang tepat ialah undang-undang Islam atau Syariah. Keputusan kes ini telah
disokong dan diikuti oleh kes-kes Fatimah lwn Haji lsmail (1939] MU 134 dan
Tengku Mariam (1969), MU 110) telah diputuskan bahawa undang-undang Mohammedan
bukanlah undang-undang asing tetapi undang-undang tempatan dan mahkamah
hendaklah memberi pengiktirafan kehakiman kepada undang-undang Islam.
Keputusan mahkamah
yang terbaru memberi pandangan yang berbeza. Dalam kes Che Omar bin Chee Soh
lwn Pendakwaraya ((1988) 2 MU 55 (Mahkamah Agong) dua orang telah merayu bahawa
hukuman mati di bawah Akta Dadah Berbahaya kerana mengedar dadah dan di bawah
Akta Senjata Api (Hukuman Lebih Berat) kerana meiniliki senjata api adalah
batal kerana ia bertentangan dengan undang-undang Islam. Ini kerana kesalahan
ini tidak termasuk dalam kategori hudud atau qisas dan oleh itu bertentangan
dengan undang-undang Islam dan menyalahi perlembagaan.
Mahkamah Agong dalam
keputusan mereka menerima bahawa Islam di bawah Perkara 3 ialah agama
Persekutuan dan bukan sahaja terdiri daripada upacara dan ibadat sahaja' tetapi
ia juga satu cara hidup yang sempurna merangkuini semua bidang kegiatan manusia
sama ada persendirian, umum, perundangan, politik, sosio-kebudayaan, moral atau
kehakiman. Menurut YAH Tun Salleh Abas, ini bukanlah yang dimaksudkan oleh
mereka yang merangka perlembagaan. Mereka berpendapat Islam hanyalah
merangkuini aspek kehidupan yang sempit iaitu undang-undang mengenai
perkahwinan, perceraian dan harta pusaka sahaja. Jika niat dan pendapat mereka
seperti apa yang kita faham dan inginkan maka sudah tentu satu peruntukkan khas
telah dimasukkan di dalam perlembagaan yang memperuntukkan bahawa apa-apa
undang-undang yang bertentangan dengan undang-undang Islam, maka undang-undang
itu batal. Pihak merayu juga mengatakan bahawa undang-undang Islam telah lama
wujud sebelum merdeka dan dengan itu mana-mana undang-undang am di Malaysia
mestilah mengikut dan selaras dengan undang-undang Islam. Mahkamah menolak
cadangan ini dan menegaskan ia bercanggah dengan perlembagaan dan sejarah
perundangan persekutuan dan juga akta undang-undang sivil yang memperuntukkan
penerimaan undang-undang Inggeris ke negara ini.
Profesor Ahmad
Ibrahim dalam komen beliau tenting kes ini menyebut,
"Apa yang
rnenyedihkan ialah Mahkamah Agong nampaknya bersedia menerima hujah bahawa
perkataan Islam' yang terdapat dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan
hendaklah difahamkan sebagai meliputi hanya perkara-perkara yang berhubung
dengan upacara dan istiadat agama sahaja. Telah dikatakan bahawa inilah makna
yang dimaksudkan oleh pihak yang merangka perlembagaan itu dan Ia adalah akibat
pemerintahan tidak langsung oleh British dalam masa penjajahan dahulu dan
wujudnya institusi-institusi sekular. Apakah kita masih terikat dengan kedudukan
masa penjajah itu sedangkan kita sudah mencapai kemerdekaan? (sila lihat Ahmad
Ibrahim 1989. "Undang-undang Islam di Mahkamah Sivil .Kertas kerja yang
dibentangkan dalam simposium "Pindaan Perlembagaan Malaysia: Implikasi
Undang-undang. Universiti Islam Antarabangsa, Petaling Jaya)
Dalam satu kes yang
dianggap kontroversi, Mahkamah Tinggi berhadapan dengan masalah interpretasi
Perkara 12 fasal (3) dan fasal (4) Perlembagaan Persekutuan (In re Susie Teoh
[1986] 2 MU 228. Fasal (3) memperuntukkan,
Tiada sesiapa pun
boleh diwajibkan menerima ajaran-ajaran rnengenai apa-apa agama atau mengambil
bahagian dalam apa-apa upacara atau sembahyang sesuatu agama yang lain daripada
agamanya sendiri.
Sementara Perkara 12
fasal (4) menyebut, "Bagi maksud fasal (3), agama bagi seseorang yang
berumur kurang daripada lapan belas tahun adalah ditetapkan oleh ibu bapa atau
penjaganya .
Dalam kes ini
seorang gadis bukan Islam yang berumur 17 tahun telah diislamkan oleh seorang
kadi tanpa kebenaran dan pengetahuan bapanya. Bapanya telah membawa tuntutan ke
mahkamah memohon satu pengisytiharan bahawa penganutan itu tidak sah kerana
menurut undang-undang dan perlembagaan seorang bapa dan penjaga berhak
menentukan agama, pelajaran dan asuhan anaknya. Mahkamah merujuk kepada Perkara
11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan. Mahkamah mengatakan bahawa dalam Perkara 11
fasal (1) perkataan tiap-tiap orang' merujuk kepada bahawa kebebasan beragama
terpakai kepada semua orang tanpa mengira umur asalkan orang tersebut sempurna
akal dan berupaya membuat keputusan. Semasa memeluk Islam gadis itu berumur 17
tahun 8 bulan dan pada rnasa itu beliau berupaya membuat keputusan sendiri
untuk melaksanakan haknya di bawah perlembagaan untuk bebas mengamalkan agama
pilihan beliau.
Mahkamah juga
merujuk Perkara 12 fasal (3) dan fasal (4). Mahkamah menekankan kedua-dua fasal
ini hendaklah dibaca bersama. Fasal (3) melarang seseorang diwajibkan menerima
ajaran-ajaran, mengambil bahagian dalam apa-apa upacara atau sembahyang sesuatu
agama lain. Sementara fasal (4) memperuntukkan bagi tujuan fasal (3), agama
bagi seseorang yang berumur kurang daripada lapan belas tahun adalah ditetapkan
oleh ibu bapa atau penjaganya.
Mahkamah mengatakan
bahawa daripada fakta kes dan keterangan yang diberi tiada apa yang menunjukkan
bahawa gadis tersebut telah diwajibkan untuk menerima ajaran atau mengambil
bahagian dalam apa-apa upacara atau sembahyang sesuatu agama selain agamanya
sendiri. Perkara diwajibkan' mempunyai elemen paksaan tetapi dan keterangan
langsung didapafi tiada wujud paksaan atau unsur-unsur sebegitu yang dikenakan
terhadap gadis tersebut.
Pihak menuntut
menegaskan dengan menghendaki anak gadisnya melafazkan dua kalimah syahadah
ialah satu perbuatan diwajibkan' seperti yang dilarang oleh fasal (3) Perkara
12. Mahkamah mengatakan bahawa ia kehendak upacara tersebut tetapi bukan satu
syarat untuk mengambil bahagian dalam upacara itu. Tambahan lagi tiada sebarang
bukti yang menunjukkan bahawa gadis tersebut dipaksa untuk memeluk Islam
seperti yang dibuktikan dalam kenyataan bersumpah beliau yang mengatakan bahawa
beliau memeluk Islam dengan rela hati tanpa dipaksa oleh mana-mana pihak.
Mahkamah Agong dalam
keputusan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi itu menolak penafsiran
Mahkamah Tinggi tentang Perkara 12 fasal (3) dan (4). Mahkamah Agong menegaskan
fasal (4) adalah nyata iaitu agama seseorang yang di bawah umur 18 tahun mesti
ditetapkan oleh ibu bapa atau penjaganya. Namun kedudukan gadis itu tidak
disentuh kerana beliau sekarang sudah pun berumur lebih 18 tahun dan telahpun
memeluk Islam dengan sukarela. Dan adalah tidak adil untuk memberi keputusan
sebaliknya.
Dalam kes Menteri
Hal Ehwal Dalam Negeri lwn Jamaluddin bin Othman ([1989] 1 MU 398) responden
telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 kerana
dikatakan terlibat dalam satu rancangan untuk menyebarkan agama Kristian di
kalangan orang-orang Melayu. Beliau dikatakan terlibat dalam khemah-khemah
kerja dan seminar untuk tujuan tersebut. Beliau dikatakan juga telah berjaya
mengkristiankan' enam orang Melayu. Beliau memohon untuk dibebaskan atas alasan
Perkara II memberi hak menganuti dan mengamalkan agamanya. Mahkamah memutuskan
bahawa Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri tidak mempunyai bidangkuasa memerintahkan
penahanan responden di bawah ISA kerana Perkara II memastikan seseorang itu
mempunyai kebebasan beragama. Rayuan telah dibuat ke Mahkaniah Agong. Mahkamah
Agong menegaskan bahawa dengan hanya melibatkan diri dalam seininar dan khemah
kerja tidak cukup untuk menjadikan seseorang itu satu ugutan kepada keselamatan
negara dan ini di luar skop ISA. Akta Keselamatan Dalam Negeri diluluskan untuk
menghalang serta menghapuskan elemen-elemen subversif dan perbuatan-perbuatan
yang mengganggu ketenteraman awam serta keselamatan negara. Kes ini tidak
termasuk dalam skop undang-undang itu, Mahkamah telah memerintahkan responden
dibebaskan. Walau bagaimanapun HB Hasliim Yeop Sani menegaskan:
Kebebasan beragama
dan mengamalkan agama masing-masing mestilah tidak dijadikan satu kebenaran
untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan undang-undang atau
melakukan perbuatan yang boleh memudaratkan atau mengancam keselamatan negara.
Mahkamah sepatutnya
memberi penekanan yang lebih khusus kepada makna mengembangkan' agama lain di
kalangan orang-orang Islam seperti yang dilarang oleh Perkara 11 fasal (4)
terutama kepada interpretasi peruntukan-peruntukan Perkara 11 ini. Namun begitu
oleh sebab isu utama ialah penahanan di bawah ISA, sama ada sah atau tidak maka
persoalan yang boleh timbul di bawah Perkara 11 tidak menjadi begitu penting.
Adalah diingatkan di sini bahawa jika kes ini berlaku di negeri-negeri lain
yang mempunyai undang-undang khas melarang pengembangan dan penyebaran agama
lain di kalangan orang-orang Islam, maka responden boleh dibicarakan kerana
melanggar enakmen negeri.
Dalam satu keputusan
yang agak baru iaitu Overseas Investment Pte. Ltd. lwn Anthony William 0’Brien
Anor ([1988] 3 MLJ 332) kedudukan yang sewajarnya telah diberikan kepada
prinsip Islam. Dalam kes ini O'Brien, yang telah memeluk agama Islam berhutang
sejumlah besar wang dengan syarikat plaintif. Syarikat itu telah membuat
permohonan untuk menuntut kembali jumlah wang itu dengan cara perintah tahan
dan jual (writ of seizure and sale). Pihak berkuasa mahkamah telah merampas
beberapa perabot rumah yang diduduki oleh O'Brien. Isteri O'Brien menuntut
bahawa perabot-perabot tersebut adalah harta milik bersama semasa perkahwinan
dan menuntut hak ke atas perabot-perabot itu. Isteri O'Brien telah berjaya
mengemukakan beberapa resit pembelian dan akibatnya beberapa perabot telah
dikembalikan. Beberapa perabot lain telah dijual dan isteri O'Brien telah
merayu ke Mahkamah Tinggi memohon ganti rugi terhadap perabot-perabot yang
telah dijual itu. Mahkamah Tinggi bersetuju bahawa beliau berhak atas dasar
harta sepencarian dan memutuskan doktrin harta sepencarian dalam undang-undang
Islam terpakai.
Keputusan kes ini
menunjukkan bahawa Mahkamah Sivil hersedia menggunakan prinsip undang-undang
Islam bila kes itu menghendakinya dan sekirarsya bersesuaian. Namun begitu apa
yang nyata ialah mahkamah masih lagi terikat dengan pendapat hakim-hakim
Inggeris sebelum merdeka yang menganggap bahawa Islam hanyalah dalam hal nikah,
cerai, harta pesaka dan wakaf sahaja. Satu pendekatan yang berlainan sepatutnya
diambil untuk memberi tempat yang sepatutnya kepada Islam sebagai agama
Persekutuan.
Pindaan
kepada Perkara 5 dan Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan
Pindaan kepada
Perkara 121 dan Perkara 5 memberi nafas baru khususnya kepada bidangkuasa
Mahkamah Syariah. Perkara 121 fasal (1) menyatakan bahawa terdapat dua Mahkamah
Tinggi yang mempunyai bidangkuasa yang selaras dan setaraf. Fasal (IA) telah
ditambah kepada Perkara 121 dengan memperuntukkan, "Mahkamahmahkamah yang
disebutkan dalam fasal (1) tidaklah boleh mempunyai bidangkuasa berkenaan
dengan apa-apa perkara dalam bidangkuasa Mahkamah Syariah .
Kesannya ialah apa
jua yang di dalam bidangkuasa Mahkamah Syariah, Mahkamah Tinggi tidak boleh
campur tangan seperti dalam soal harta pesaka, penjagaan kanak-kanak (hadanah)
dan sebagainya. Namun begitu jika dilihat dengan lebih mendalam bidangkuasa
Mahkamah Syariah sangatlah terhad. Ia hanya mempunyai bidangkuasa ke atas orang
yang beragama Islam dan clalam perkara-perkara yang diperuntukkan dalam Jadual
Kesembilan, Senarai II Perlembagaan Persekutuan.
Mahkamah Syariah
dengan itu tidak mempunyai bidangkuasa ke atas pihak-pihak yang bertikai yang
salah seorangnya bukan Islam. Misalnya, dalam soal hadanah jika ibunya seorang
bukan Islam dan bapanya seorang Islam, perkara ini masih boleh dibawa ke
Mahkamah Sivil dan diputuskan di situ. Dalam Akta Pembaharuan Undang-undang
(Perkahwinan dan Penceraian) 1976, Mahkamah Sivil diberi kuasa untuk
membenarkan perceraian jika pihak pada perkahwinan tersebut yang dijalankan
bukan secara Islam, telah memeluk agama Islam dan pihak yang satu lagi yang
tidak memeluk agama Islam boleh membawa petisyen ke mahkamah (lihat Ahmad
Ibrahim 1989. "The Amendment to Article 121 of the Federal Constitution
its effect of Adininistration of Islamic Law , [1989] 2 MU XVII.
Apa yang tidak
diperuntukkan oleh pindaan tahun 1988 itu ialah kenaikan taraf Mahkamah Syariah
dalam bidangkuasa jenayah. Pada amnya Parlimen mempunyai bidangkuasa jenayah
yang luas dibandingkan dengan Dewan Undangan Negeri kerana Dewan Undangan
Negeri seperti yang dirujuk sebelum ini hanya berkuasa membuat undang-undang
bagi menghukum kesalahan-kesalahan orang-orang Islam terhadap agama Islam
kecuali apajua perkara yang telah diperuntukkan dalam senarai Persekutuan
(Jadual Kesembilan Senarai I).
Dengan itu jika
seorang lelaki dengan seorang perempuan ditangkap berkhalwat dan salah seorang
daripadanya bukan Islam maka yang bukan Islam akan bebas danpada tuduhan.
Di bawah Akta
Mahkamah-mahkamah Islam (Bidangkuasa Jenayah) 1965, pindaan 1984 bidangkuasa
mahkamah hanya meliputi kesalahan-kesalahan yang membawa hukuman penjara tidak
lebih 3 tahun, denda tidak lebih daripada RM5000.00, rotan yang tidak melebihi
6 kali atau kombinasi mana-mana daripada hukuman tersebut. Bidangkuasa ini
terlalu kecil dibandingkan dengan kuasa Majistret kelas pertama yang boleh
menghukum sehingga 10 tahun penjara, denda sehingga RM1O 000.00, rotan sehingga
12 kali atau mana-mana kombinasi hukuman di atas.
Pindaan kepada
Perkara 5, memberi pengiktirafan yang lebih tinggi kepada Mahkamah Syariah.
Satu proviso baru telah dimasukkan ke dalam fasal (4) Perkana 5 untuk Mahkamah
Syariah iaitu:
Dan dengan syarat
selanjutnya bahawa dalam hal penangkapan bagi sesuatu kesalahan yang boleh
dibicarakan oleh Mahkamah Syariah, sebutan-sebutan dalam fasal ini mengenai
seorang Majistret hendaklah ditafsirkan sebagai termasuk sebutan-sebutan
mengenai seorang hakim Mahkamah Syariah.
Dengan pindaan ini
seseorang yang melakukan kesalahan yang boleh dibicarakan di Mahkamah Syariah
akan mendapat hak-hak yang sama yang diberi kepadanya sekiranya beliau
dibicarakan di Mahkamah Majistret. Kesannya ialah jika beliau ditahan untuk
tujuan ini beliau hendaklah dibawa ke hadapan bakim Mahkamah Syariah dalam masa
24 jam dan masa ditangkap tanpa kelengahan yang tidak munasabah. Jika ingin
ditahan lebih lanjut lagi, kebenaran hakim Mahkamah Syariah hendaklah dipohon.
Sekurang-kurangnya pindaan Perkara 5 menjadikan kuasa hakim Mahkamah Syariah
setaraf dengan kuasa seorang Majistret.
Menurut Profesor
Ahmad Ibrahim;
Pindaan kepada
Perlembagaan Persekutuan ini telah memberi kuasa yang lebih luas dan memberi
lebih kebebasan kepada Mahkamah Syariah dan adalah diharapkan kuasa-kuasa ini
dijalankan dengan sempurna dan berlandaskan ajaran-ajaran al-Quran:
Terjemahan:
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada
ahlinya (yang layak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara
manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan
(suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu.
Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar lagi melihat.
(Surah An Nisa’: 58)
Seterusnya Profesor
Ahmad Ibrahim menyatakan;
Satu cara pendekatan
lain kepada Perlembagaan Malaysia ialah dengan cara yang lebih positif iaitu
dengan menerimanya dan mencuba sedaya upaya kita untuk mempertahankan
prinsip-prinsip sebuah negara Islam. Penerimaan terhadap Perlembagaan
Persekutuan dapat dicapai melalui perundingan dan kompromi yang dicapai oleh
semua kaum di Malaysia. Kita seharusnya menghormati perjanjian yang berdasarkan
persefahaman dan persahabatan di antara pelbagai kaum. Pada masa yang sama kita
mesti cuba untuk memikirkan dan melakukan perkara yang positif supaya
menjadikan perlembagaan dengan cara tertentu dapat mempertahankan
prinsip-prinsip kerajaan Islam dengan mengambil kira hak-hak kepentingan semua
kaum di Malaysia. (sila lihat Ahmad Ibrahim 1989. " The Princples of an
Islamic Constitution and the Constitution of Malaysia:A Comparative Analysis .
dlm. IIU Law Journal l:2 hlm. 3
http://tayibah.com/eIslam/kedudukan_undang_islam.php
disediakan oleh Nur Farrahanum binti Muhammad Abdillah
disediakan oleh Nur Farrahanum binti Muhammad Abdillah
No comments:
Post a Comment