bab 8 pemikiran dan kepercayaan
Syeikh Mahmud Syaltut
menyatakan agama merupakan ketentuan Ilahi yang menetapkan prinsip-prinsip umum
untuk membimbing urusan manusia bagi mencapai kesejahteraan hidup di dunia dan
kebahagiaan di akhirat. Di samping itu, agama juga memberi petunjuk kepada
kebaikan, kebenaran dan keindahan, serta memantapkan kedamaian dan ketenteraman
bagi manusia seluruhnya.
Demikian juga dalam hubungan
pemerintah dan agama di negara ini, apabila kita dapat menyelesaikan pelbagai
masalah yang bersangkutan dengan dan negara. Pengisytiharan Malaysia sebagai
Negara Islam menggambarkan satu sikap kesederhanaan pemerintah dengan maksud
tidak menolak kepentingan sebahagian anggota masyarakatnya yang majmuk. Kita
tidak mahu menjadi seperti Algeria yang sebahagian masyarakatnya bermaksud
menerapkan ajaran Islam yang ketat dengan mengabaikan pandangan anggota
masyarakat lain, sehingga kini mereka masih dilanda kerosakan yang
berpanjangan.
Dalam hubungan agama dan
pemerintahan, Ibn Taimiyah dalam bukunya As-Siyasah As-Syariyyah:
”Enam puluh tahun di bawah pemerintahan yang zalim lebih baik dari semalam
tanpa pemerintahan.” Jelas bahawa agama menekankan perlunya kehadiran
pemerintah bagi menjaga keharmonian kehidupan masyarakat, bahkan demi
terlaksananya ajaran agama itu sendiri. Justeru tanpa kehadiran pemerintah akan
terjadi kekacauan dalam masyarakat.
Nabi s.a.w. bersabda
yang bermaksud: ”Pemerintah yang aniaya lebih baik daripada kekacauan.” Memang kedua-duanya tidak baik,
tetapi dalam sekian banyak keburukan, harus ada pilihan.
Jangankan dalam satu masyarakat
yang besar memerlukan pentadbir, tiga orang yang dalam perjalanan pun dituntut
oleh Nabi s.a.w supaya dilantik seorang ketua bagi menguruskan perjalanan
mereka.
Daripada Abdullah bin Amr,
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Tidak halal bagi tiga orang (walau)
di padang pasir, kecuali mengangkat seorang di antara mereka sebagai amir.” (Riwayat Ahmad)
Hadis yang dikemukakan ini
merupakan sebahagian daripada prinsip umum yang meletakkan agama Islam
berkaitan dengan pemerintah. Manakala dari segi cara pelaksanaannya terserah
kepada anggota masyarakat berasaskan kesesuaian, suasana dan perkembangan
sosial budaya mereka.
Peralihan kuasa yang berlaku di
negara kita baru-baru ini jelas menggambarkan satu kesepakatan dalam menetapkan
pimpinan tertinggi negara. Dalam konteks memilih pemimpin agama memberi
petunjuk, bukan saja bagi calon yang akan dipilih, tetapi juga bagi yang
memilih, di samping memberi isyarat-isyarat tentang sifat-sifat yang hendaknya
disandang oleh orang yang akan dipilih. Misalnya: Bagi yang akan dipilih,
kepadanya diperingatkan bahawa:
Sesungguhnya ia (jawatan)
adalah amanah dan sesungguhnya ia pada hari Kiamat menjadi (penyebab) kehinaan
dan penyesalan, kecuali yang (bagi orang yang) menerimanya dengan hak dan
menunaikan kewajipannya dalam amanah itu.
Sedangkan bagi yang memilih
diingatkan bahawa: Sesiapa yang menugaskan seseorang dalam suatu kelompok dan
dia menemukan dalam kelompok itu orang yang lebih disukai (lebih baik) daripada
yang ditugaskannya, maka dia telah mengkhianati Allah, Rasul-Nya, dan
mengkhianati kaum mukmin.
Al-Quran sebenarnya telah
memberi petunjuk secara tersurat atau tersirat dalam pelbagai aspek kehidupan
umat manusia termasuklah dalam menentukan siapakah atau pimpin yang macam mana yang
harus dipilih?
Sesungguhnya orang yang paling
baik engkau tugaskan adalah yang kuat lagi dipercayai, demikian ucapan puteri
Nabi Syuaib yang dibenarkan dan diabadikan dalam al-Quran, surah al-Qashash
ayat 26.
Menurut Ibn Taimiyah
(661-728H), al-Quran dan hadis juga mengisyaratkan bahawa seorang yang diberi
amanat sebagai pemimpin mestilah memiliki dua sifat utama iaitu kekuatan dan
kepercayaan kerana kedua-dua sifat inilah yang disebut oleh Allah s.w.t. dalam
memilih malaikat Jibril menjadi pembawa wahyu (lihat al-Quran, surah al-Takwir,
ayat 20).
Demikian juga pelantikan Nabi
Yusuf a.s. sebagai ketua Perbendaharaan Kerajaan Mesir diabadikan oleh
al-Quran, yang bermaksud:”Sesungguhnya
engkau pada hari ini (wahai Yusuf) seorang yang berpangkat tinggi, lagi
dipercayai di kalangan kami.” (Yusuf:
54)
Sejarah mencatat selama dua
tahun tiga bulan masa pemerintahannya Abu Bakar hanya menghabiskan 800 dinar
dari Baitulmal. Manakala Umar al-Khattab ketika menjadi khalifah sering
melakukan pinjaman dengan Baitulmal apabila gajinya tidak cukup untuk keperluan
sehari-harinya. Pembiayaan yang begitu kecil digunakan bagi mengelola sebuah
negara yang wilayahnya terbentang dari Mesir hingga Parsi. Betapa efisiennya
sebuah pemerintah yang dipimpin oleh orang yang kuat lagi amanah (dipercayai).
Kedua-dua sifat yang dinyatakan
ini tidak mudah berhimpun pada diri seseorang. Justeru apabila masalah
mengenainya timbul maka alternatifnya ialah memilih yang lebih kuat walau dari
segi agamanya lemah. Sebabnya kekuatan akan memperkukuh masyarakatnya,
sedangkan kelemahannya dalam bidang agama tidak rugi kecuali dirinya sendiri.
Nabi s.a.w. sering melantik Khalid bin Al-Walid sebagai panglima perang
walaupun kadang-kadang dia melakukan perkara-perkara yang tidak direstui Nabi
s.a.w. Manakala Abu Dzar Al-Ghafirri dinilai Nabi s.a.w sebagai:
Tidak ada (makhluk) yang
ditampung oleh bumi atau (yang) dinaungi oleh langit lebih jujur ucapannya
daripada Abu Dzar. Justeru Nabi tidak memberinya apa-apa jawatan tertinggi
dalam sebuah jabatan kepada Abu Dzar yang warak itu.
Kekuasaan yang dimiliki oleh
pemerintah adalah amanat yang amat penting kerana dalam semua kemudahan dalam
hidup ini, yang paling mudah disalahgunakan ialah kekuasaan. Dalam bahasa asing
ada istilah-istilah yang sering memperingatkan kita tentang bahaya kekuasaan
seperti kekuasaan itu cenderung untuk curang, kekuasaan yang mutlak akan
menjadi curang secara mutlak.
Dalam agama kita tidak
diizinkan ada kekuasaan mutlak. Dalam bahasa Arab disebut sebagai thagut. Dan
contoh thagut yang paling banyak disebut al-Quran ialah Firaun. Seperti firman
Allah s.a.w kepada Musa a.s yang bermaksud:
”Pergilah kepada Firaun,
sesungguhnya ia telah melampaui batas.” (Taha: 24)
Kekuasaan tidak harus dibiarkan
tanpa pengawasan. Pengawasan itu pula harus dilakukan oleh masyarakat.
Oleh MUHAMMAD QASIM
No comments:
Post a Comment